Exportar este item: EndNote BibTex

Use este identificador para citar ou linkar para este item: http://tede.bc.uepb.edu.br/jspui/handle/tede/3689
Tipo do documento: Dissertação
Título: O ensino da produção discursiva da propaganda política
Autor: Freitas, Ferdiramar Farias
Primeiro orientador: Pereira, Tânia Maria Augusto
Resumo: Esta dissertação apresenta o resultado de uma pesquisa aplicada que investiga a produção discursiva da propaganda política no Ensino de Língua Portuguesa na 3ª série do Ensino Médio. A questão problema que promoveu movimentos de pesquisa foi: como é realizada a produção discursiva no ensino da língua portuguesa? Esse questionamento surgiu mediante a apreciação de textos, produzidos por alunos do Ensino Médio, que não conseguiram informar os acontecimentos que pretendiam e não apresentaram criticidade. Esta pesquisa caracteriza-se como qualitativa, de base etnográfica por apresentar, conforme Moreira e Caleffe (2006), uma visão holística do objeto observado, nesta pesquisa o ensino da língua, e também como pesquisa-ação por ter buscado promover mudanças no espaço investigado através da aplicação de um plano de ensino. Documental pela realização de análise em documentos oficiais que orientam o ensino da língua, PCN (BRASIL, 2000) e BNCC (BRASIL, 2018) do Ensino Médio e bibliográfica pelo estudo em teorias discursivas. Foi aplicado um questionário diagnóstico e desenvolvida uma observação participante. O corpus é constituído pelas anotações e observações realizadas na observação participante, pelas respostas dos 05 (cinco) alunos a 1 (um) questionário diagnóstico, pelas produções iniciais e pelas produções discursivas dos alunos, o gênero escolhido para ser produzido foi a propaganda política. O objetivo geral é possibilitar a produção discursiva através do reconhecimento do enunciado enquanto um acontecimento. Os objetivos específicos são: a) verificar o agir docente, nos documentos que orientam o ensino de Língua Portuguesa, especificamente, as práticas de produção textual; b) possibilitar a produção da propaganda política através de enunciados; c) elaborar um plano de ensino que priorize o enunciado para a produção discursiva. Para o desenvolvimento da pesquisa, escolheu-se trabalhar com as contribuições de Foucault (1996) sobre a noção de discurso como um conjunto de enunciados, uma prática, que se realiza de forma controlada, selecionada, organizada e redistribuída por procedimentos que têm por função conjurar poderes e perigos, dominar seu acontecimento aleatório na busca de esquivar sua pesada e materialidade; de enunciado, conforme Foucault (2008), como função de existência que está ligado aos signos e a partir dessa função é que se pode ter uma compreensão sobre uma possível análise se eles fazem sentido ou não e que espécie de ato pode ser realizado em sua formulação. Deleuze (2005) afirma que o enunciado não é visível de imediato, não tem uma forma manifesta como uma sequência lógica. Ele é ao mesmo tempo nem visível e nem oculto. Como resultados, obteve-se textos que passaram a atender às necessidades sociais de efetivo uso da linguagem por serem produzidos através de enunciados historicamente constituídos.
Abstract: This dissertation presents the result of an applied research that investigates the discursive production of political advertising in Portuguese Language Teaching in the 3rd grade of High School. The problem question that promoted research movements was: how is the discursive production carried out in the teaching of the Portuguese language? This questioning arose through the appreciation of texts, produced by high school students, who were unable to inform the events they intended and were not critical. This research is characterized as qualitative, with an ethnographic basis for presenting, according to Moreira and Caleffe (2006), a holistic view of the observed object, in this research the teaching of language, and also as an action research for having sought to promote changes in the investigated space through the application of a teaching plan. Documentary for carrying out analysis in official documents that guide the teaching of the language, PCN (BRASIL, 2000) and BNCC (BRASIL, 2018) of High School and bibliographic for the study in discursive theories. A diagnostic questionnaire was applied and participant observation was developed. The corpus consists of the notes and observations made in the participant observation, the responses of the 05 (five) students to 1 (one) diagnostic questionnaire, the initial productions and the discursive productions of the students, the genre chosen to be produced was political advertising. The general objective is to enable discursive production through the recognition of the statement as an event. The specific objectives are: a) to verify the teaching behavior, in the documents that guide the teaching of Portuguese, specifically, the practices of textual production; b) enable the production of political propaganda through statements; c) to elaborate a teaching plan that prioritizes the statement for the discursive production. For the development of the research, we chose to work with the contributions of Foucault (1996) on the notion of discourse as a set of statements, a practice, which is carried out in a controlled, selected, organized and redistributed way by procedures that have the function to conjure up powers and dangers, to dominate its random event in the quest to evade its heavy and materiality; of enunciation, according to Foucault (2008), as a function of existence that is linked to signs and from that function it is possible to have an understanding about a possible analysis if they make sense or not and what kind of act can be performed in their formulation. Deleuze (2005) states that the statement is not immediately visible, it does not have a manifest form as a logical sequence. It is at the same time neither visible nor hidden. As a result, texts were obtained that started to meet the social needs of effective use of language because they were produced through historically constituted statements.
This dissertation presents the result of an applied research that investigates the discursive production of political advertising in Portuguese Language Teaching in the 3rd grade of High School. The problem question that promoted research movements was: how is the discursive production carried out in the teaching of the Portuguese language? This questioning arose through the appreciation of texts, produced by high school students, who were unable to inform the events they intended and were not critical. This research is characterized as qualitative, with an ethnographic basis for presenting, according to Moreira and Caleffe (2006), a holistic view of the observed object, in this research the teaching of language, and also as an action research for having sought to promote changes in the investigated space through the application of a teaching plan. Documentary for carrying out analysis in official documents that guide the teaching of the language, PCN (BRASIL, 2000) and BNCC (BRASIL, 2018) of High School and bibliographic for the study in discursive theories. A diagnostic questionnaire was applied and participant observation was developed. The corpus consists of the notes and observations made in the participant observation, the responses of the 05 (five) students to 1 (one) diagnostic questionnaire, the initial productions and the discursive productions of the students, the genre chosen to be produced was political advertising. The general objective is to enable discursive production through the recognition of the statement as an event. The specific objectives are: a) to verify the teaching behavior, in the documents that guide the teaching of Portuguese, specifically, the practices of textual production; b) enable the production of political propaganda through statements; c) to elaborate a teaching plan that prioritizes the statement for the discursive production. For the development of the research, we chose to work with the contributions of Foucault (1996) on the notion of discourse as a set of statements, a practice, which is carried out in a controlled, selected, organized and redistributed way by procedures that have the function to conjure up powers and dangers, to dominate its random event in the quest to evade its heavy and materiality; of enunciation, according to Foucault (2008), as a function of existence that is linked to signs and from that function it is possible to have an understanding about a possible analysis if they make sense or not and what kind of act can be performed in their formulation. Deleuze (2005) states that the statement is not immediately visible, it does not have a manifest form as a logical sequence. It is at the same time neither visible nor hidden. As a result, texts were obtained that started to meet the social needs of effective use of language because they were produced through historically constituted statements.
Palavras-chave: Produção discursiva
Ensino de língua portuguesa
Propaganda política
Enunciado
Área(s) do CNPq: LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::ARTES
Idioma: por
País: Brasil
Instituição: Universidade Estadual da Paraíba
Sigla da instituição: UEPB
Departamento: Centro de Educação - CEDUC
Programa: Programa de Pós-Graduação Profissional em Formação de Professores - PPGPFP
Citação: FREITAS, F. F. O ensino da produção discursiva da propaganda política. 2020. 138f. Dissertação (Programa de Pós-Graduação Profissional em Formação de Professores - PPGPFP). - Universidade Estadual da Paraíba, Campina grande, 2020.
Tipo de acesso: Acesso Aberto
URI: http://tede.bc.uepb.edu.br/jspui/handle/tede/3689
Data de defesa: 18-Set-2020
Aparece nas coleções:PPGLI - Dissertações

Arquivos associados a este item:
Arquivo Descrição TamanhoFormato 
O ENSINO DA PRODUÇÃO DISCURSIVA DA PROPAGANDA POLÍTICA.pdfFERDIRAMAR FARIAS FREITAS4.75 MBAdobe PDFThumbnail

Baixar/Abrir Pré-Visualizar


Os itens no repositório estão protegidos por copyright, com todos os direitos reservados, salvo quando é indicado o contrário.